Suomalaisjuniorit EM -kisoissa

Junioreiden rullaluistelun Euroopanmestaruuksista kilpailtiin heinäkuun puolivälissä Italian Martinsicurossa.

Junioreiden Euroopanmestaruuksista kilpailtiin 12.-19.07.2006 Martinsicurossa, Italiassa. Ensimmäiset 3 päivää kisailtiin Pista -radalla (joita Suomessa ei ole yhtään), matkoina 300 m, 500 m, 1000 m, 3000 m ja 5000 m sekä viestit. Kadettipojissa (<15v) Dennis Saikkonen yritti ryhdikkäästi paahtavassa helteessä pysyä etelä-eurooppaisten tahdissa, mutta toistaiseksi vauhti riitti sijoille 21-30, noin 40 rullaluistelijan joukossa. Samalla tasolla luisteli isoveli Jesse Saikkonen (kuvassa), sijoittumalla 20-30 välille kaikilla matkoilla yli 17 -vuotiaiden junioripoikien sarjassa.

Välipäivänä 15.07. järjestettiin Euroopan Rullaluisteluliiton vuosikokous, jossa vahvistettiin mm. seuraavia asioita:

• Kadettisarjat <15v tytöt ja pojat -sarja säilyy tulevaisuudessakin EM -kisoissa.
  • Pudotuskilpailuissa (elimination race) maaliintulopudotus määräytyy taaimmaisen jalan takapyörästä.
  • EM -seniorit v. 2007 on Portugalin Portossa, EM -juniori-isäntämaa Ranska vielä aprikoi.
  • Suomi saa taloudellista apua lajin MM -kisoihin liittyvissä kustannuksissa FIRS:lta.
  • 2007 on aie järjestää rullaluistelun PM -kisat junioreille ja aikuisille samaan aikaan samassa paikassa.

16.-18.07.2006 jatkuivat Road -ratakilpailut matkoina 200 m, 500 m, 10 km pistekisa, 20 km pudotuskisa ja viesti. 450m pitkällä katuradalla kierrettiin korttelia vinhaa vauhtia samalla miehityksellä. Sijoituksissa Dennis oli parhaallaan 19:s ja Jesse 21:s. Niko Räsänen liittyi myös joukkoomme katuradalle ja verryttelykisana hän luisteli mukana 10 km pistekisan tipahtaen kuitenkin jo varhaisessa vaiheessa pääryhmästä kaatumisen takia.

Kaikkiaan ratakisat olivat erittäin korkeatasoisia kärjen laajentuneen tason vuoksi. Huippumaita junioreissa ovat tällä hetkellä Italia, Hollanti, Belgia, Sveitsi, Saksa ja Espanja. Viestiin Suomella ei ollut joukkuetta. Päätöspäivänä junioreiden maratonilla Jesse Saikkonen taisteli upeasti 16:ksi ja Niko Räsänen 21:ksi, 67 junioriluistelijan joukossa. Tuloksissa Jesse ilmoitetaan jostain merkillisestä syystä 18. ja Niko 29., mutta eipä ole virallisia tulossivujakaan helppo löytää netistä… Maratonilla ei muuten ollut edes maalikameraa…

Lauri Paalasmaa