Kalle Valtonen on poissa

Suomen luisteluväki suree Kalle Valtosen poismenoa.

Kalle Valtonen menehtyi sydänkohtaukseen lauantai-iltana 01.04.2006 vain 56-vuotiaana. Hän oli syntynyt 21.05.1949.

Kallen kilpailu-ura oli varsin mittava – hän aloitti kilpailemisen vasta aikuisena, mutta taittoi mm. 200 kilometrin jäämaratonin yhteensä 30 kertaa. Lukuun on laskettu sekä Suomen että Itävallan Weissenseen luistelut. Suorituksesta tekee uskomattoman se, että useana vuonna ei näiden kahden kilpailun välillä ollut kuin kaksi viikkoa.

Kalle halusi aina kilpailla miesten yleisessä sarjassa, eikä suostunut olemaan ”ikämiessarjalainen”. Hän piti kilvoittelusta nuorempiaan vastaan.

Vuosien varrella Kalle voitti myös lukuisia lyhyempien maratonmatkojen SM-mitaleja niin pika- kuin rullaluistelussakin. Siinä lajissa moni nuorempi sai usein katsella Kallen rullien menoa kohti maalia taka-alalta.

Kalle oli aktiivinen ja virkeä ihminen – hän toimi mm. Helsingin Työväen Luistelijoiden johtokunnan jäsenenä 16 vuotta sekä Suomen Luisteluliiton aikuisluisteluvaliokunnassa kymmenen vuotta. Hänet tunnettiin auttavaisena ihmisenä joka ohjasi innokkaasti ja hyvillä mielin niin nuoria kuin vanhempiakin luistelijoita.

Kalle työskenteli vuosikymmeniä Ilmailulaitoksen palkkalistoilla, viime vuosina konekorjaajana Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Kallea jäivät kaipaamaan vaimo Elli sekä lapset Laura 29, Jarmo 24, Janne 15 ja Noora 13. Suomen luisteluväki suree Kallen poismenoa.