Vesa Rosendahl lopettaa

Maajoukkueen pitkäaikainen tukipilari Vesa Rosendahl on päättänyt lopettaa kilpailu-uransa.

Maamme kärkiluistelijoihin kuuluva Vesa Rosendahl, 30 (kuvassa) on päättänyt ripustaa luistimet naulaan. Harjavallan Työväen Urheilijoita ikänsä edustanut Rosendahl aloitti uransa SM -tasolla jo vuonna 1987. Hänen parhaana saavutuksenaan on kolmas sija yleisluistelijoiden EM -kisojen 1500 metrillä vuonna 2002 ja MM -kisojen 12. sija vuonna 2003 Berliinissä 1500 metrillä.

Ensimmäisen maailmancup -kilpailunsa Vesa Rosendahl luisteli vuonna 1993. Hän on ehtinyt urallaan koluamaan kaikki tärkeimmät maailman pikaluisteluareenat, joissa järjestetään kansainvälisiä kilpailuja.

– Tämän vuoden tavoitteenani oli Torinon olympiakisat, mutta kausi meni pilalle jo heti kauden alussa sairastelujen vuoksi. Yritin päästä uudelleen kuntoon, mutta sairastelu jatkui ja kunnollisesta harjoittelusta ei tullut mitään. Tämä oli tärkein syy päättää kilpaura tähän, kertoi Vesa Rosendahl päätöksestään.

– Tein pitkän uran, jota tietysti jossakin vaiheessa haikeana muistelee. Teoriassa minulla olisi ollut vielä kilpaluistelijan ikää jäljellä, mutta tein lopettamispäätökseni nyt. Edessä on töiden hakeminen ja siviilielämä ilman kilpaurheilua.

Vesa Rosendahl valmistui tänä talvena maisteriksi Helsingin Yliopiston Kansantaloustieteen laitokselta. Hänen pro gradu -työnsä käsitteli urheilun dopingia peliteoriamallin pohjalta.

Suomen Luisteluliitto ry kiittää Vesaa menneistä vuosista ja toivottaa onnea ja menestystä tulevaisuuteen.