Testit

Viikko 18

Syyskuu on rullaluistelun osalta Suomessa jo kauden viimeinen kuukausi. Viimeisiä kilpailuja luistellaan, eikä talvikauden alkuun ole enää montaa kuukautta. Seuraavan kuukauden aikana onkin hyvä suunnata katseita jo kohti talvikautta. Joten nyt on hyvä aika tehdä fyysiset testit ennen kuin rullat vaihtuvat teriin.

Testaamme itseämme, jotta tiedämme miltä fysiikkamme näyttää kesän jälkeen. Tavoitteellisesti harjoiteltaessa on hyvä tehdä testit vähintään kaksi kertaa kauden aikana. Alkutestit ja peruskuntoharjoittelun jälkeen samat testit uudelleen ennen kilpailukauden alkua. Näin pystytään seuraamaan harjoittelun vaikutusta kehollemme. Testien ajankohta vaihtelee tietenkin sen mukaan, onko vuoden päätavoite talvella vai kesällä.

Tärkeää on myös päivittäinen harjoittelun seuranta muun muassa sykemittarin ja harjoituspäiväkirjan avulla. Kirjoittaessasi harjoituspäiväkirjaa pystyt vertailemaan samantyylisiä harjoituksia keskenään ja pystyt seuraamaan omaa kehittymistäsi koko ajan.

Viikon ohjelmissa on tällä viikolla kaksi testiä. Niihin on valittu kestävyysominaisuuksia mittaava testi sekä nopeus- ja kimmoisuusominaisuuksia mittaavat testit.

Tekniikkavinkki
Tekniikkaosiossa rullakoutsi antaa lisävinkkejä kaarrenarun käyttöön harjoittelussa.
Siirry videoon >>

Treenivinkit