2018 FIC ja Junnu Cup

Finnish Inline Cup (FIC) ja JunnuCup osakilpailut ovat kaksiosaisia kilpailuja. Kilpailu koostuu kahdesta matkasta, aika-ajosta ja yhteislähdöstä.

Aika-ajo
100-200 m matka, sähköisellä tai käsiajanotolla. Lopullinen aika kahden ajanoton keskiarvo (esim. käsikello 1 20,08, käsikello 2 20,22 -> loppuaika 20,15).

Yhteislähtö

FIC:ssa yhteislähtökilpailun pituus tulee olla 1-10km.

Junioricupissa yhteislähtökilpailun pituus suositellaan ikäsarjoittain seuraavasti; P/T6 200-500m, P/T8 300-1000m, P/T10 500-2000m, P/T12 500-3000m ja P/T14 500-5000m.

Välikiri (valinnainen)
Yhteislähtökisan sisällä voi pitää välikirin, jonka voittaja saa kaksi (2) kausirankingpistettä lisää ja kirin kakkonen yhden (1) pisteen. Mikäli startissa ei ole kuin yksi osallistuja, voittaja saa vain yhden pisteen. Välikiri tulee ilmoittaa kilpailukutsussa ennakkoon ennen koko cupsarjan alkua, viimeistään 4.5 mennessä. Järjestäjä voi ilmoittaa välikirin kohdan kilpailupaikalla, kirjallisessa kisaohjeessa ennen aika-ajon alkua. Kuulutus kisan alkaessa ei riitä.

Pistelasku
10-7-5-3-2-1-1-1-1 jne.
Kaikille maaliin luisteleville vähintään 1p/osakilpailu, riippumatta osallistujien määrästä.
Cupin kokonaiskipailuun lasketaan mukaan kaikki kauden aikana käytävät osakilpailut.

Järjestävä seura vastaa kisan toteutuksesta.

Osallistumismaksut
Finnish Inline Cup 20€ ja Juniori Cup osallistumismaksu 15€ – maksetaan lyytin kautta ilmoittautumisen yhteydessä.
Siirry FIC ja Juniori Cupin ilmottautumislomakkeeseen >>

Huom! Cupeihin voi ilmoittautua myös kesken kauden.

Osakilpailut 2018

12.5. FIC Turku ja Junnu Cup, Turku
26.5. FIC Lahti ja Junnu Cup, Lahti (multiskateleiri)
9.6. FIC Helsinki ja Junnu Cup, Helsinki
29.7. FIC Helsinki ja Junnu Cup, Helsinki

5.8. Junnu Cup, Oulu

 

Osakilpailukohtaiset osallistumismaksut
Juniori Cup 5€/hlö (jos osallistuu lisäksi aikuisten sarjaan, lisämaksu 2€/hlö)
Finnish Inline Cup (FIC) 10€/hlö

Huom! Jokaisella kilpailijalla tulee olla voimassa oleva luistelulisenssi.
Siirry ostamaan lisenssi >>

Kilpailusarjan luonne
Lähtökohtaisesti yhden osakilpailun paremmuus ratkaistaan keräämällä kilpailustarteista pisteitä osallistujamäärän mukaan. Toisin sanoen, jos lähdössä on kolme kilpailijaa, voittaja saa 3p, toinen 2p, kolmas 1p edellyttäen hyväksyttyä maaliintuloa.

Mikäli kilpailija ei ylitä maalilinjaa tai suoritus hylätään räikeästä kilpailurikkomuksesta, hän ei saa pistettäkään lähdöstä. Mikäli kilpailija on ansainnut välikiripisteen, jonka jälkeen hän keskeyttää kilpailun joko a. hylätystä suorituksesta tai b. omasta päätöksestään, hän myös menettää välikiripisteensä. Mikäli kilpailija tiputetaan pudotuskisassa tms. vastaavassa tilanteessa tuomariston toimesta – ei suorituksen hylkäämisperustein – piste(et) säilyvät kilpailijalla.

Lopputulosten klikkitilanteet
Lopputuloksissa tasapisteissä (mukaanlukien mahdolliset välikiripisteet) paremmuuskriteeristö:

1. Kummalla kilpailijalla parempi paras sijoitus yhdessä osakilpailun lopputuloksissa (esim. kilpailija X paras tulos sija 2. Kilpailija Y paras tulos sija 3. Tällöin kausilopputuloksissa ylempänä on kilpailija X).

Mikäli kummallakin kilpailijalla on paras loppusijoitus osakilpailuistakin sama, siirrytään seuraavaan arviointiin:
2. Kummalla kilpailijalla on määrällisesti enemmän parhaita sijoituksia (esim. Kilpailija X voittoja 3 kilpailussa, kilpailija Y voittoja 2 kilpailussa. Tällöin kausilopputuloksissa ylempänä on kilpailija X).

Mikäli kummallakin kilpailijalla tämänkin jälkeen lopputulos on sama, julistetaan heidät samalle sijalle yhteistuloksissa riippumatta loppusijasta.

Ongelmatilanteiden ennakointi
Järjestävä seura voi määritellä ennakkoon, kumpi kilpailumatkoista on tasapisteissä ratkaiseva lopputuloksia ajatellen; aika-ajo vai yhteislähtö. Yleinen lajikäytäntö on yhteislähtö. Päätös pitää ilmoittaa kisaohjeessa ennen kilpailun alkua.

Kumpi tasapisteissä on viimeisimmässä kilpailustartissa ylittänyt maaliviivan ensin, on yksittäisen osakilpailun lopputuloksissa korkeammalla.

Kilpailusääntö tulee lukea kilpailijoille jaettavassa kisaohjeissa tai kilpailupaikalla selvästi luettavalta infoseinältä. Jos mitään ei ole määritelty kilpailusäännöistä kirjallisesti, kilpailuissa noudatetaan yleistä sääntöä: Pidemmänmatkan (yhteislähdöt) maaliintulojärjestys ratkaisee paremmuuden.

Tapahtumajärjestelyt
Järjestävä seura varautuu kilpailutapahtuman järjestämiseen laadullisesti seuraavin minimiresurssein. Mikäli järjestävä seura tarvitsee apua sitä voidaan järjestää jonkin muu seuran tai liiton puolesta. Olettehan aktiivisia mikäli apua tarvitsette

Ennen kisaa:
1. Tarkennettu kilpailukutsu liittoon 30.4 mennessä
2. Organisaatiolla on yhteyshlö / kisasihteeri yhteystietoineen
3. Organisaatiolla on nimettynä seuraavat

  • kilpailunjohtaja/ylituomari
  • maalituomari
  • EA -vastaava

Lisäksi seuraavien asioiden huomiointi

  • kisatoimitisjoiden organisointi ja tehtäväjako
  • varaa ajanottokelloja minimi 2 kpl
  • kassa ja kuittivihko
  • toimitsijaliivejä
  • paikoitustilat
  • viestintä ja kisatiedotus
  • pukutilat, WC, suihkut

Kisan aikana:
1. Kilpailussa on kuulutus tai muu vastaava kommunikointiväline jolla viestitään kuuluvasti
2. Kilpailurata on ehdottoman turvallinen kilpailla koko tapahtuman ajan
3. Satsaa Infon selkeyteen (kilpailijat tiedostavat aikataulun, varsinkin muutokset)
4. Maalikamera on käytettävissä maalissa
5. EA -palvelu (laastari, puhdistusainetta, kuivatusainetta) saatavilla HETI
6. Kierrosnäyttötaulu paikoillaan toimitsijoineen
7. Kilpailun johtaja johtaa kilpailua ja ennakoi

Kisan päätteeksi:
1. Palkintojen jako viipymättä, kun tulokset 100% oikein palkittavien osalta
2. Tee lopputulokset huolella ja lähetä ne liittoon sekä paikallismedialle samana päivänä
3. Kiitä osallistujia ja toimitsijoita
4. Kerää tapahtumakalusto alueelta, palauta logistinen lainavälineistö ja siivoa alue
5. Lyhyt palautekeskustelu järjestäjien kesken on aina hyvä tapa ’saman vuoden aikana’

Tästä kaikesta vastaavat yhteistyössä kilpailun johtaja ja yhteyshenkilö ja muut vapaaehtoiset, kiitä myös heitä!