Kansainvälinen luisteluliitto – maailman vanhin lajiliitto

Viikinkiajoilta peräisin oleva luistelu (silloin olivat käytössä luuluistimet, metalliin siirryttiin 1600-luvun alussa), voi ylpeillä maailman vanhimmalla talviurheilun kansainvälisellä liitollaan. Perustettiinhan ISU (International Skating Union, alkujaan Internationale Eislaufvereinigung) jo elokuussa 1892 viittä maata edustaneiden järjestöjen toimesta.

Scheveningenissä, Etelä-Hollannissa olivat koolla edustajat Hollannin, Iso-Britannian ja Saksa-Itävallan luisteluliitoista sekä kahdesta seurasta, Stockholm/Göteborgs Idrottsklubbenista Ruotsista ja Korcsoly z¢ Egyletistä Unkarista. Kiinnostuksensa ja alustavan ilmoittautumisensa olivat kirjeitse ilmoittaneet Hamar Idraetsforening Norjasta, Eisclub St. Petersburg Venäjältä ja Yhdysvaltain amatööriluisteluliitto (NASA).

Norjalaiset tulivat virallisesti mukaan jo samana vuonna, venäläiset ja Tanskan Köbenhavns Issportforening vuotta sekä Kanadan luisteluliitto ja Helsingfors Skridskoklubb (HSK) Suomesta kahta vuotta myöhemmin.

Vertailun vuoksi muutamien muiden liittojen syntymävuosia: Kansainvälinen jääkiekkoliitto (IIHF) perustettiin 1908, kelkkailu (FIBT) 1923, hiihto (FIS) 1924, ampumahiihto (UIPMB) 1948, ohjaskelkkailu (FIL) 1957 ja curling (WCF) 1966. Luistelua vanhempia liittoja ovat vain niin kutsuttuihin kesälajeihin lukeutuvat voimistelu (1881) ja maahockey (1889). ISU:n kanssa samana vuonna syntyi Kansainvälinen Soutuliitto.

Myös jääkiekko starttasi Luisteluliiton alla

Suomen Luisteluliitto on kansallisestikin talviurheilun vanhin, tosin Hiihtoliitto ei ole sitä kuin kuukauden nuorempi. Jääkiekkoliitto syntyi vasta 1929. Senkin synnyssä oli Luisteluliitto mukana, sillä se otti lajin ensimmäisenä ohjelmaansa 1927. Suomen Palloliitto järjesti kuitenkin vuotta myöhemmin jääkiekon ensimmäiset SM-kilpailut, ja vasta sitten oli erikoisliiton vuoro lähteä asialle.

Jääpalloilun ohjelmaansa ottanut Palloliitto syntyi vuotta ennen Luisteluliittoa, mutta jääpalloilu tuli mukaan 1908, jolloin ratkaistiin ensimmäiset Suomen mestaruudet. Jääpallo pääsi irti napanuorastaan ja itsenäiseksi vasta 1972, jolloin syntyi Suomen Jääpalloliitto.

Taitoluisteluliitto irtaantui Suomen Luisteluliitosta omaksi liitokseen vuonna 1961. Ampumahiihto on nuori laji, liitoksi järjestäytyneenä se on ollut vuodesta 1960. Suomen Curlingliiton syntysanat lausuttiin vasta 1978.

Pikaluistelun alkuaskeleet Suomessa

Suomalainen pikaluistelu lähti liikkeelle sekä kansallisesti että kansainvälisesti jo ennen liiton perustamista. Helsingfors Skridskoklubb (HSK) perustettiin jo 1875.

Ensimmäiset kilpailut järjestettiin Suomessa 1883 ja ensimmäiset SM-tittelit olivat jaossa 1897. Silloin saatiin ensimmäiseksi mestariksi pietarilainen Nikolai Krjukov, joka nousi kaksi lyhintä matkaa voittaneen Gustaf Estlanderin edelle. Estlander osallistui EM-kisoihin ensimmäisen kerran 1897 Amsterdamissa, johon matkusti omalla kustannuksellaan. 176-senttinen ja 82-kiloinen suomalainen oli kaikilla matkoilla toisena. Mestari oli edellisen vuoden tapaan kaikki matkat voittanut Saksan Julius Seyler.

Seuraavana talvena tuli helsinkiläisen Estlanderin vuoro. 21-vuotias arkkitehti voitti kaikki matkat kotiradallaan Helsingin Pohjoissataman jäällä. Osanotto ei ollut kansainvälisesti värikäs, sillä mukana oli kuusi suomalaista, kaksi venäläistä ja yksi norjalainen.

Aikaisemmin mainitun ensimmäisen Suomen mestarin Krjukovin piti olla Venäjän valtti, mutta hänen kilpailemisensa päättyi kaatumiseen ensimmäisellä matkalla. Hämmästyttävintä oli, että Estlander teki sohjoisesta säästä ja lumipyrystä huolimatta kaikilla matkoilla uudet Suomen ennätykset: 49,2 – 2.36,8 – 9.28,8 ja 19.21,4. Hän voitti samana talvena myös Suomen mestaruuden.

Luistelu-urheilun uusi aika – Multiskate

2000-luvun rullaluistelubuumin myötä rullaluistelu tuli Luisteluliiton suojiin. Luisteluliiton alaiset seurat vastasi innokkaimpien kuntoiluharrastajien huutoon lajin kilpailutoiminnan organisoinnilla. Rullaluistelun myötä kehittyi myös tapahtumatoiminta, joka mm. Ice Skating Tourilla liikuttaa vuosittain tuhansia koululaisia. Roller Derby taas liittyi Luisteluliittoon vuonna 2015. Uusien lajien myötä talvilajipainotteisena toimimaan tottunut liitto sai uuden suunnan tekemiseen – Multiskate harjoittelun. Multiskate kannustaa luistelun pariin tulevia lapsia ja nuoria harrastamaan kaikkia luisteluliiton ja muitakin luistelulajeja. Harjoittelusta tulee hauskaa – kehittymistä tapahtuu. Valmiudet luistelulliseen elämäntapaan vahvistuvat ja mahdollistavat myös huippu-urheilua.