Nuorisotoiminta

Nuorille on oma maajoukkueryhmä, johon valitaan mm. nuorten maailmancupin yksittäismatkan aikarajan alittaneet luistelijat. Nuorten maajoukkueen leirit pidetään yhdessä Skandinavian Development Project (SDP) -ryhmän kanssa. SDP-ryhmän luistelijavalinnat esittää nuorisovaliokunta.

Hopearyhmäikäisiille (C, D ja E-sarjat) järjestetään vuosittain kotimaan leiritoimintaa. Kauden 2018-2019 leirit ovat
Toukokuu: Pajulahti
Marraskuu: Seinäjoki

Luisteluliiton nuorisovaliokunta järjestää vuosittain pikaluistelun Nuoriso Cupin C-, D- ja E-junioreille sekä Juniori Cupin A- ja B-junioreille. Nuoriso Cupin voittaja palkitaan stipendillä, sijoille 2-5 sijoittuneet varustepalkinnoilla. Juniori Cupin voittaja palkitaan myös stipendillä, lisäksi kaksi seuraavaa voittavat varustepalkintoja.

Nuoriso- ja Juniori Cupin osakilpailut 2018-2019

Osakilpailut
17.11.2018 Season Opening Race, Seinäjoki
1.12.2018 Pingu Race, Seinäjoki
8.12.2018 Juhani Järvisen muistokilpailu, Helsinki
5.1.2019 Clas Thunbergin muistokilpailu, Helsinki
2.2.2019 Hopealuistinfinaali, Pori
15.2.2019 Kansalliset, Valkeakoski

Nuoriso Cupin osallistumismaksu on 15€/luistelija.

Nuoriso Cupin säännöt >>

SM-kilpailut
Nuorille järjestetään myös SM-kilpailuja seuraavasti

• A- ja B-junioreilla on omat SM-kilpailut, jotka pidetään vuosittain
  • C-, D- ja E-junioreille on Hopealuistinfinaali, joka on epävirallinen SM-kilpailu

Suomessa ei järjestetä virallisia Suomen mestaruuskilpailuja missään lajissa alle 15-vuotiaille.

Kansainvälisiä kisoja
Kansainvälinen luisteluliitto ISU järjestää vuosittain junioreiden MM-kilpailut ja junoreiden maailman cupin. Luisteluliiton nuorisovaliokunta valitsee maajoukkueen lisäksi ikäkausimaaotteluun ja Viking Race -kisaan.

Ikäkausimaaottelu FIN – SWE – NOR, sarjat B ja C

• Maksimissaan neljä parasta tyttöä ja poikaa per sarja, yhteensä 16 luistelijaa.
  • Luisteluliitto maksaa maaottelun kustannukset joukkueeseen valituille luistelijoille, poislukien kotimaan matkakuluja. Joukkueen mukaan valitaan lisäksi joukkueenjohtaja ja valmentaja.

Viking Race Heerenveen, sarjat 11, 12, 13, 14, 15 ja 16

• Enintään Kaksi parasta tyttöä ja poikaa per sarja, yhteensä 24 luistelijaa
  • Nuorisovaliokunta nimeää luistelijat kauden 2018-2019 kilpailuissa annettujen näyttöjen sekä helmikuun Hopealuistinfinaalin ja nuorten SM-kilpailujen perusteella.

Valinnoissa painottuvat Viking Racessa luisteltavat kunkin sarjan yksilömatkat ja kilpailukauden edetessä näyttöjen painoarvo korostuu. Valinnoissa huomioidaan paras joukkue, eli jos jossain ikäluokassa on useampia hyviä luistelijoita, voi omassa ikäluokassaan vaikkapa kolmanneksi sijoittunut syrjäyttää vanhemmasta ikäluokasta luistelijan jos on selkeästi nopeampi. Erityishuomiona nuorin 11-vuotiaiden ikäluokka, johon voidaan nostaa nuorempi luistelija pääasiassa, jos kyseisen ikäluokan luistelijoita ei ole (yleiskriteerinä pidetty 500m matkalla kotimaassa 60 sekunnin alitusta).

Kilpailu on omakustanteinen ja majoitus paikanpäällä on paikallisissa luistelijaperheissä. Joukkueen mukaan valitaan lisäksi joukkueenjohtaja ja kaksi valmentajaa, joiden kulut katetaan osallistuvien luistelijoiden kesken. Luistelijoiden matka- ja muut varaukset suoritetaan joukkueenjohtajan toimesta, jolloin varmistutaan mm. lentojen osalta aikuisen läsnäolo.

Vuonna 2016 reissu maksoi esim. Helsingistä lähtijöille 500 € ja muualta Suomesta joukkueeseen valituille luistelijoille 600 €. Lennot tehtiin kolmessa ryhmässä kustannusten minimoimiseksi. Matka Schipolin lentokentältä Heerenveeniin ja takaisin suoritetaan tilausbussilla, johon mahtuu myös luistelijoiden vanhempia/huoltajia mukaan. Muilta osin mukaan lähtevät vanhemmat/huoltajat hankkivat majoitukset yms. omatoimisesti.