Arkisto
2005

Oletko ohjaaja tai valmentaja pikaluistelun parissa ja aktiivinen seuratyössä, luistelukoulussa tai vastaavassa tapahtumatoiminnassa? Lue lisää ”Valmentajakoulutusta ohjaajille-, valmentajille sekä aktiivisille seuratyöntekijöille”

Multiskateleiri vietettiin aurinkoisessa Pajulahdessa

Suomen Luisteluliiton järjestämä leiri kokosi Pajulahden urheiluopistolle noin parikymmentä nuorta eri lajeista harjoittelemaan ja tutustumaan short track:iin, roller derby:n ja rullaluisteluun. Lue lisää ”Multiskateleiri vietettiin aurinkoisessa Pajulahdessa”

Kutsu Multiskateleirille

Kolmatta kertaa järjestettävä Multiskateleiri kokoaa yhteen neljän luistelulajin harrastajat Pajulahteen 25.-27.5.2018. Leirin yhteydessä järjestetään myös rullaluistelun FIC- ja Junnu Cup-osakilpailut. Sunnuntaina leirin päätöspäivänä kilpaillaan short track:n Sm-kilpailut. Lue lisää ”Kutsu Multiskateleirille”

Kevätliittokokous, kauden päätöstilaisuus sekä katsaus tulevaan

Suomen Luisteluliiton sääntömääräinen kevätliittokokous järjestetään sunnuntaina 15.4. sekä lajiasioita käsittelevä kevättilaisuus lauantaina 14.4. Ohessa aikataulu. Lue lisää ”Kevätliittokokous, kauden päätöstilaisuus sekä katsaus tulevaan”

Nils Vähä-Vahe haluaa haastaa Mika Poutalan SE-ajan EYOF:ssä

Ensimmäisenä suomalaisena short track -luistelijana monilajien arvokisoihin keskiviikkona Turkin Erzurumin Europan Nuorten Olympiafestivaaleilla osallistuva Helsingin Työväen Luistelijoiden Nils Vähä-Vahe on hetken mietteliäs kisojen tavoitteensa kanssa. Lue lisää ”Nils Vähä-Vahe haluaa haastaa Mika Poutalan SE-ajan EYOF:ssä”

Short Track – nyt kokeilemaan!

Suomen Luisteluliitto tarjoaa Short Track -luisteluopetusta ja -treenejä Espoossa ja Kisakallion urheiluopistolla Lohjalla. Ryhmäharjoituksilla tarjotaan paitsi mahdollisuus tutustua lajiin ja kokeilla pitkäteräisiä luistimia sisäkaukalossa, myös jokaiseen luistelulajiin sopivia oheistreenejä.

Short Track -projekti tarjoaa ensiluokkaista luisteluvalmennusta, jonka yhteydessä kokeillaan myös Short Track -luistimia.

Ensimmäiset Short Track -harjoitukset pidettiin tyttö- ja naisjääkiekkoilijoille Kisakallion urheiluopistolla Lohjalla. Oheistreeneissä harjoiteltiin luisteluasentoa ja potkun suuntaa. Puolentoistatunnin jääharjoitus sisälsi luisteluosuuden hokkareilla ja päättyi Short Track -kokeiluun.

Lajit yhteistyössä

Short Track -projektin tavoite on tehdä lajia tunnetuksi jäähalleilla. Mukaan voi ilmoittautua niin jääkiekko-, ringette- kuin kaukalopallojoukkueetkin.

-Projektissa on vain hyviä puolia! Tarjoamme osallistujalle mahdollisuuden parantaa luistelutaitoaan ja kokeilla uutta kivaa lajia. Hienoa, jos innostus Short Trackiin syttyy – jos ei, viemme jokatapauksessa suomalaista jääurheilua yhdessä eteenpäin, Short Track -projektin vastaava Tuula Puputti iloitsee.

Projekti syntyi Olympiakomitean tuella

Suomen Luisteluliitto sai Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) Olympic Solidarity -tukea Short Track -luistelun aloittamiseen Suomessa.

-Suomessa on upeat olosuhteet, mutta ei harrastajia olympialajissa, jonka mitaleita jaetaan vuoden 2018 talviolympialaisissa PyeongChangissa kahdeksatta kertaa. Hienoa, jos Olympic Solidarity -tuen kautta saamme kiinnostuksen lajiin syttymään, Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön projektipäällikkö Peter Brüll kertoo.

Ilmoittaudu mukaan!

Short Track -treenit vaativat kaukaloon turvapatjat, joita tällä hetkellä on Espoon Matinkylässä ja Kisakallion Urheiluopistolla. Muuten aloittajalle riittää treeniin varusteeksi kypärä, Luisteluliitto tuo mukanaan luistimet.

Haluatko joukkueesi mukaan Short Track -projektiin? Ota yhteyttä Luisteluliiton toimistoon ja laitetaan jalat liikkeelle!

Katso vielä tunnelmat KJT naisten Short Track -treeneistä >>

Kansainväliselle Luisteluliitolle (ISU) uusi puheenjohtaja

Kroatian Dubrovnikissa käynnissä olevassa ISU:n kongressissa valittiin perjantaina 10.6.2016 liitolle puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, hallituksen jäsenet sekä teknisten komiteoiden puheenjohtajat ja jäsenet seuraavaksi kahdeksi vuodeksi.

Kansainvälisen Luisteluliiton puheenjohtajan paikkaa 22 vuotta hallussaan pitäneen Ottavio Cinquantan seuraajaksi äänestettiin hollantilainen Jan Dijkema. ISU:n varapuheenjohtajiksi pikaluistelun edustajana valittiin norjalainen Tron Espeli ja taitoluistelun edustajana venäläinen Alexander Lakernik. Kaikki valitut ovat ensikertalaisia tehtävissään. Niin hallituksen kuin eri teknisten komiteoidenkin ikärakenne nuorentui.

Suomen ehdokkaina vaaleissa olivat pitkän linjan taitoluisteluvaikuttaja Marie Lundmark ja kansainvälisenä taitoluistelutuomarina tutuksi tullut Mika Saarelainen. Vuodesta 2002 hallituksessa toiminut Lundmark valittiin jatkokaudelle. Myös Saarelainen jatkaa tehtävässään muodostelmaluistelun teknisen komitean jäsenenä.

Tämän lisäksi Suomen jäätanssimaajoukkueen valmentaja Maurizio Margaglio toimii edelleen jäätanssin teknisen komitean valmentajaedustajana.  Hannu Koivu, entinen ISU:n pikaluistelun mestaruuskilpailujen ylituomari, jatkaa lääketieteellisen komission jäsenenä.

Kongressissa käsiteltiin lisäksi lukuisia sääntömuutosehdotuksia. Ehdotusten perusteella Kansainväliseen Luisteluliittoon päätettiin muun muassa perustaa Urheilijakomissio ja nostaa sekä taito- että pikaluistelun hallituspaikkoja yhdellä edustajalla. Taitoluistelun osalta merkittävimpiä päätöksiä olivat tuomareiden anonymiteetin poistaminen arvokilpailuissa sekä muodostelmaluistelun junioreiden MM-kilpailujen järjestäminen vuosittain. Pikaluistelussa huomattavin muutos oli EM-kilpailujen muuttaminen siten, että vuorovuosin käydään matkakohtaiset ja yleisluistelijoiden yhteispistekilpailut. Myös kilpailusääntöihin tehtiin kongressissa muutoksia.

Kaikki valitut:

ISU:n puheenjohtaja: Jan DIJKEMA, NED

ISU:n varapuheenjohtaja, pikaluistelu: Tron ESPELI, NOR

ISU:n varapuheenjohtaja, taitoluistelu: Alexander LAKERNIK, RUS

Hallitus (5 pikaluistelun ja 5 taitoluistelun edustajaa)

Pikaluistelu:

Yang YANG, CHN

Jae Youl KIM, KOR

Stoytcho G. STOYTCHEV, BUL

Roland E. MAILLARD, SUI

Sergio ANESI, ITA

Taitoluistelu: