Yhteystiedot

Pikaluistelutoimintaa – luistelukouluja, harjoituksia ja kilpailuja järjestävät luisteluseurat, joiden toimintaa Luisteluliitto tukee. Luisteluseurojen yhteystiedot löytyvät sivujen seurat-osiosta.

Pikaluistelun akatemia- ja huippu-urheilutoiminta Suomessa keskittyy Helsinkiin ja Seinäjoelle. Helsingissä HLK ja HTL sekä Helsingin Luisteluakatemia ja Seinäjoella SU tarjoavat yhdessä Luisteluliiton ja  Olympiakomitean kanssa ammattimaista valmennusta pikaluistelijoille, jotka pyrkivät kotimaiselle ja kansainväliselle huipulle. Valmennuksesta vastaavat Nuorten Olympiavalmentajat Jason Andberg (HLK) ja Tuomas Nieminen (SU). Olympiavalmentajien yhteystiedot löydät yhteystiedoista.

Short Track
Short Track, eli kaukalopikaluistelu on talviolympialaji, joka kilpaillaan jääkiekkokaukalossa. Luisteluliiton ja Olympiakomitean yhteistyöprojektilla Short Trackin voi aloittaa lajikokeilun kautta. Lajikokeilussa Luisteluliiton valmentajat ohjaavat luisteluharjoitukset, johon sisältyy Short Track -luistimien kokeilu. Jos kiinnostuit, otathan yhteyttä liiton toimistoon!

Maratonluistelu
Luisteluseurat järjestävät vuosittain maratonluistelukilpailuja, joissa matkat vaihtelevat 10-200 kilometrin välillä. Tunnetuin maratonluistelutapahtuma, jossa kilpailllaan myös maratonluistelun SM-mitaleista, on Kuopiossa helmikuussa järjestettävä Finland Ice Marathon.

Matka- ja kuntoluistelu sekä retkiluistelu
Matkaluistelu on luistelua luonnonjäille auratuilla jääradoilla eli matkaluisteluradoilla sekä jäädytetyillä luisteluradoilla. Matkaluistelun kilpailut ovat maratonluistelua. Retkiluistelua taas harrastetaan ainoastaan vapailla ja auraamattomilla luonnonjäillä elämyshenkisesti turvavarusteineen ryhmissä. Retkiluistelu kuuluukin Suomen Ladun organisaation piiriin.

Nuorisotoiminta
Luisteluliiton nuorisotoimintaa yhdessä liiton Nuorten Olympiavalmentajien ja muun toimiston henkilöstön kanssa koordinoi nuorisovaliokunta. Liiton nuorisotoimintaan kuuluvat valmennusleirit ja ikäkausimaaottelut.

Mastertoiminta
Suomessa järjestetään vuosittain masterluistelijoiden, yli 30-vuotiaiden pikaluistelijoiden kilpailuja. Mastersarjoissa järjestetään myös SM-kilpailut. Luisteluliiton kilpailulisenssin omaavilla jäsenillä on oikeus osallistua myös International Masters’ Speed Skating Committeen IMSSG:n järjestämiin kansainvälisiin kilpailuihin.

Master-toimintaa järjestävät luisteluseurat, kansallisia kisoja ja kansainvälistä toimintaa koordinoi Luisteluliiton aikuisluisteluvaliokunta.