Välineet ja huolto

Kunnossa olevat välineet takaavat kivan, vauhdikkaan ja turvallisen rullaluistelukokemuksen. Tarkista varusteesi aina ennen liikkeellelähtöä. Nauhoita luistimet kunnolla ja kiristä soljet sopivan tiukasti. Käytä aina kaikkia suojavarusteita (polvi-, ranne- ja kyynärsuojia sekä kypärää) ja pidä ne myös hyvässä kunnossa.

Luistinten eniten kuluvat osat ovat jarrupala ja pyörät. Tarkista ennen luisteluun lähtöä, että jarrupala ei ole loppuun kulunut. Palat ovat yleensä helposti vaihdettavia. Pyörien kulumista on myös tarkkailtava. Keskimmäiset pyörät kuluvat yleensä nopeinten. Voitkin jatkaa pyörien käyttöaikaa vaihtelemalla niiden paikkoja ja kääntämällä pyörät toisin päin. Tällöin voit kuluttaa pyörästä molemmat sivut.

Ennen jokaista luistelukertaa pyörien kiinnitykset täytyy tarkistaa. Vauhdissa löystyvät kiinnityspultit ovat todellinen turvallisuusriski, myös akselien kireys on hyvä tarkistaa aika-ajoin. Laakerit kestävät yleensä hyvin kun ei luistella kosteissa paikoissa. Hyvin varustetuissa urheiluliikkeissä on saatavana huoltosarjoja ja varaosia sekä erikoistyökaluja esimerkiksi laakereiden irrotukseen.

Kengän puhdistaminen
K2-luistimet voi pestä miedolla saippualla, vedellä ja pehmeällä harjalla. Vettä käytetään mahdollisimman vähän. Liika vesi saattaa vahingoittaa kengän sisäistä rakennetta. Kenkää ei saa upottaa veteen tai laittaa pyykkikoneeseen.

1. Irroita pyörät luistimista ja poista irtopohjallinen.
2. Harjaa kostealla harjalla kengän sisä- ja ulkopuoli.
3. Anna kengän kuivua itsekseen.

Pyörien, laakereiden ja jarrupalan irrotus ja vaihto käy kätevästi K2:n avaimella.

Pyörien kierrätys
Pyörät kuluvat epätasaisesti – sisäreuna kuluu nopeammin kuin ulkoreuna. Jos pyörät jättää huoltamatta ne kuluvat nopeasti loppuun ja myös luistelumukavuus kärsii epätasaisesti kuluneista pyöristä (pito heikkenee). Tästä syystä pyöriä pitää kierrättää säännöllisesti. Kierrätysväli vaihtelee luistelutyylistä riippuen, mutta aina kun silmällä huomaa pyörien kuluneen sisäreunalta enemmän kuin ulkoreunalta on kierrätyksen aika.

Nyrkkisääntö kierrätyksessä on vaihtaa etummainen ja toiseksi takimmainen pyörä keskenään kääntäen samalla ne ympäri niin, että kulunut puoli tulee ulkosyrjälle. Sama toistetaan takimmaisen ja toiseksi etummaisen pyörän kanssa.

Hienosäätöä haluavat voivat kierrättää pyöriä vasemman ja oikean luistimen välillä siten että vasemman luistimen kulunein pyörä vaihdetaan oikean luistimen vähiten kuluneen pyörän kanssa jne. Pyörän kulunut reuna tulee aina ulkosyrjälle.

Pyörien korkeussäätö
Pyörien korkeussäätö oman mieltymyksen ja käyttötarkoituksen mukaan:

• matkaluistelussa ja kovassa vauhdissa pyörät samassa tasossa
• vakaus, nopeus
• temppuilussa ja pelissä etummainen, takimmainen tai molemmat pyörät nostettu
• ketteryys
• grindauksessa (kaiteilla liukuminen) anti-rocker eli pienet kovat pyörät keskellä
• kovat pienet pyörät liukuvat kaiteella hyvin

Laakereiden huolto
Laakerit tarvitsevat huoltoa aina kun ne eivät pyöri vapaasti tai pitävät rahisevaa ääntä. Jos laakerit pääsevät kastumaan ne pitää huoltaa välittömästi, muuten ne saattavat jämähtää muutamassa tunnissa. Jos et aio huoltaa laakereita perusteellisesti, ei laakerin ulkopintaan kertynyttä pölyä kannata pyyhkiä. Pyyhkiminen aiheuttaa ainoastaan pölyn tunkeutumisen laakerin sisään. Laakerien puhdistusoperaatioon tarvitsee pienen kipon, puhdistusainetta, hammasharjan, terävän piikin tai neulan, paperipyyhkeitä ja voiteluainetta.

  1. Irroita K-avaimella pyörät luistimistasi. Puhdista irtonainen lika ja pane pultit säilöön.
  2. Työnnä laakeri ulos pyörästä K-avaimella. Pyyhi lika ja pöly pois paperipyyhkeellä. Pidä pienet osat säilössä.
  3. Etsi laakerin pinnassa oleva sokkarengas ja se sokkarenkaan pää, joka osoittaa laakerin keskustaan päin. Aseta neula sokan pään alle ja työnnä varovasti kohti laakerin keskustaa. Vedä sitten sokka pois sormillasi ja toista sama toiselle puolelle.
  4. Irroita varovasti laakerin suojakuoret molemmilta puolilta. Älä vahingoita niitä! Kuoret ovat saattaneet juuttua laakeriin kiinni. Irrota suojakuori naputtamalla laakeria pöytään.
  5. Aseta laakerit kippoon ja huuhtele puhdistusaineella. Käytä hammasharjaa hiekanmurujen ja pölyn irroittamiseen. Pyöritä laakereita puhdistusaineessa lian irroittamiseksi. Valuta puhdistusaine pois ja toista vaiheet puhtaalla aineella kunnes laakerista ei irtoa enää likaa.
  6. Toista samat vaiheet suojakuorien ja sokkarenkaiden kanssa.
  7. Anna laakereiden kuivua täysin ennen voitelua ja kokoamista. Kun laakerit ovat kuivat, purista ohut kerros voiteluainetta kuulalaakereiden päälle.
  8. Kun kaikki osat ovat kuivat ja laakerit on voideltu, aseta suojakuori laakerin päälle. Purista sokkarengasta molemmista päistä ja ujuta se hitaasti paikalleen. Neulan avulla varmista, että sokka menee uraansa.
  9. Asenna laakeriholkit ja laakerit takaisin pyörään. Asenna pyörät takaisin luistimiin. Älä kiristä pultteja liikaa ja muista tarkistaa pulttien kireys lyhyen käytön jälkeen.
  10. Käytä puhdistusaineena BOSSin Citrus Cleaneria. Se on helposti hävitettävä myrkytön ja biologisesti hajoava. Muunlaiset aineet tulee hävittää asianmukaisesti kaatamalla ne tiiviiseen purkkiin ja toimittamalla jätteenhuoltoasemalle.